Om Löftadalen Dragkamp Klubb

Löftadalens DK bildades i september 1972 av ett gäng killar i Frillesås, ca 5 mil söder om Göteborg. De var med i bygdegillet som arrangerade dragkamptävlingar mellan de olika byarna i Frillesås. Våren 1973 var de med i de första tävlingarna, och de fick blodad tand.

Åren gick och 1975 vann de allsvenskan för första gången, första SM guldet bärgades 1979.

Numera har vi ett trettiotal SM- tecken samt ett flertal allsvenska (som numera heter Elitserie) och även SM guld, silver och brons i olika viktklasser.

År 2007 stod Löftadalens DK för flest medaljer i SM, vilka kommer att försvaras kommande år. Men inte nog med det, vi har genom åren haft ett flertal duktiga dragare som tävlat för svenska landslaget som då har fått med sig både EM och VM medaljer med sig hem. År 2007 kunde klubben stolt se på när ca 20 personer åkte ner representerade Sverige när EM tog plats i Minehead, England. Där tillfördes medaljer i både guld, silver och brons till klubbens merit lista.

Dragkamp i skolan
Varje år besöker Löftadalens DK ett flertal grundskolor och instruerar om dragkamp för elever i årskurs 6-9. För många elever är dragkamp en dold sport som ligger i skymundan bakom de större sporterna, såsom fotboll och innebandy.

Att besöka skolor och nå ut till barn och ungdomar är något som klubben anser viktigt, inte bara för den viktiga roll som motion och hälsa har i dagens samhälle utan också för att bredda elevers syn på idrott. Dragkamp är en sport som passar alla, oavsett kropp och utseende. I vissa sporter hamnar många unga lätt utanför, oftast av en sådan enkel anledning att de inte ”passar in”, men inte i dragkampen. Där tävlar tjejer och killar tillsammans, unga som gamla. I år avslutades projektet åter igen med ett Skol-DM (se bilder nedan) och som uppföljning hölls ett flertal träningar endast för nybörjare i Löftadalens DKs klubbstuga.

Tanken är som sagt att bredda synen på sporter, men framförallt att ge nya chansen att del av det roliga med dragkampen och dragkampens värld.